Support och tips

Sexdregafiber

Felanmälan görs normalt alltid till tjänsteleverantören. Kontaktuppgifter står på deras faktura. Om felet skulle vara i nätet så tar de problemet vidare till Open Universe eller Föreningen.


För alla som har Telenor gäller: Ring dem på 020-222 222 Vardagar 8 - 19, helger 9 - 17



Obs grundtips innan du ringer någon: STARTA OM ALLT. Mediaomvandlare och router, samt där du upplever problemet: tv-box, dator, telefon eller surfplatta.

Ofta beror strul på trådlös uppkoppling, så kallad wifi. Kabelanslutning, alltså nätverkskabel, är bra att använda om det går, speciellt till TV och liknande där man inte vill ha något litet hack i uppkopplingen.

 

För att få bra wifi-täckning rekommenderas att routern placeras högt och centralt i bostaden. Det går även att bygga ut så att flera prylar kopplas ihop och sprider wifi. Alla vanliga konsument-elektronikaffärer säljer prylar som förbättrar din wifi-täckning.

 

Saker som motverkar bra wifi-täckning är avstånd, väggar, murstock... tänk också på att äldre elektronik antagligen inte kan uttnyttja max-hastigheten i nätet.

 

Hastigheten kan testas med bredbandskollen (.se). En snabb dator ansluten med kabel ger dig maximal hastighet (max bandbredd).

Du kan naturligtvis alltid kontakta oss i styrelsen och be om råd, men vi är "vanliga gubbar" och inte support experter.


Ett inlägg på föreningens Facebook-sida kan också vara en bra idé om man söker tips och hjälp - då kan vem som helst i föreningen svara och hjälpa till. Då nästan hela bygden använder samma tjänst nu, så har kanske någon annan redan haft och löst samma problem som du!

Copyright @ Sexdrega fiberförening